Wednesday, December 11, 2013

Hari Ketiga...

Hari ni nak masak apa yek??? Bangun tidur terus pegi dapur nampak pisang....pisang 40hari yang abah bekalkan masa balik kampung minggu lepas, dari tak dimakan baik dibuat sesuatu...Teringin nak makan lempeng pisang...Macam sedap jek.. So, google search cari resipi lempeng pisang....dalam banyak2 resipi, resipi pilihan ialah dari blog Che Mat Gebu sebab bahan-bahan yang ada menepati kriteria membuat lempeng idaman...chewahhh...amacam ayat power tak...hihihi :))

Resipi Lempeng Pisang Che Mat Gebu

Bahan-bahan
3 biji pisang montel saiz besar ( saya guna pisang 40hari adalah dalam 15 biji)
3/4 cawan kelapa parut putih
1/4 camca teh garam
1/2 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour)- sbb takde saya cuma guna tepung gandum ditambah dengan 1/2 camca teh baking powder dan secubit soda bikarbonate yang diayak.

Cara Membuatnya :
  1. Lenyek pisang hingga lumat. Masukkan kelapa parut, garam dan tepung, gaul rata-rata hingga semua sebati. Rehatkan sekejap.
  2. Panaskan non-stick pan dengan sedikit minyak masak. Cedok adunan dan tuang dalam pan, ratakan dan masak dengan api perlahan hingga permukaan lempeng nampak pucat. Terbalikkan dan masak hingga perang.
  3. Angkat dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan. Lenser dengan sedikit minyak pada pan setiap kali membuat lempeng pisang. 
Tarra...inilah hasilnya...Cinta hati bagi 20/5 bintang...Hidangan ni sesuai untuk sarapan pagi dan minum petang...Ditambah pula minum dengan air kopi feberet cinta hati...yummy:)))


Lempeng Pisang


Ok babai...nak pergi buat 200 cupcakes Red Velvet untuk kenduri anak sedara hari Ahad ni...:)))

No comments:

Post a Comment